Nemecký výrobný sektor je v recesii už niekoľko mesiacov a rast
najväčšej európskej ekonomiky tak závisí od služieb. Rozšírenie nového
koronavírusu z Číny do Európy a ďalších oblastí sveta však zasiahlo aj
tento sektor, keďže vlády v úsilí zabrániť rýchlemu šíreniu vírusu
zatvorili reštaurácie, hotely, zábavné centrá a mnohé obchody.
Podľa Dudenhöffera, na ktorého sa odvolala agentúra DPA, sa v dôsledku
krízy dopyt po autách zníži v Nemecku tento rok o 15 %. Vzhľadom na
skúsenosti z predchádzajúcej svetovej krízy bude automobilovému sektoru
trvať viac než desaťročie, než v plnej miere vykompenzuje predchádzajúce
straty.
Produkcia áut v Nemecku klesla vlani na 4,7 milióna z 5,1 milióna
vozidiel v roku 2018. Dudenhöffer očakáva, že tento rok sa predaj áut na
domácom trhu zníži o 15 %, v Číne o 20 %, vo Francúzsku o 25 % a v
Taliansku o 30 %. To znamená, že nemecká produkcia "klesne
pravdepodobne na 3,8 milióna vozidiel, aj to v prípade optimistického
scenára. V prípade pesimistického scenára očakávame výrobu iba 3,4
milióna vozidiel," dodal šéf Centra pre výskum automobilového priemyslu.
To zákonite povedie k prepúšťaniu, povedal Dudenhöffer, napriek tomu, že
firmy opäť využívajú systém skrátených pracovných hodín, známy ako
kurzarbeit. V rámci neho môžu nemecké podniky v zlých časoch skrátiť
zamestnancom pracovný čas, pričom zvyšok mzdy namiesto zamestnávateľa
prepláca štát. Dudenhöffer sa tak zhodol s analytikom ekonomického
inštitútu Ifo Klausom Wohlrabem, podľa ktorého "je potrebné počítať s rastom nezamestnanosti napriek možnosti skrátenia pracovného času v podnikoch".
Na očakávaný rast miery nezamestnanosti poukázal najnovší barometer
zamestnanosti zostavovaný Ifo. Ten klesol v marci na vyše 10-ročné
minimum. Ešte horšie údaje naznačuje tempo poklesu, ktoré bolo
najvýraznejšie od začatia zverejňovania údajov v roku 2002.